آشنایی با لیست کامل لوازم آرایشی رنگی فانتزی دخترانه برای آرایش
راه مناسب تقویت و رشد مژه های ریخته شده چیست؟
مهارت های مورد نیاز برای کار کردن در دنیای مد و فشن
برای به دست آوردن تخصص و دانش در هر زمینه کاری، ابتدا باید با آن به طور کامل آشنایی داشته باشیم و مهارتها و راههای مورد نیاز برای شروع و پیشرفت در آن زمینه را بدانیم. کار کردن در دنیای مد و فشن نیز از این قضیه مستثنی نیست و برای شروع آن در ابتدا باید به خوبی بدانیم که فشن چیست؟ مد و فشن چه تاریخچه و اصطلاحاتی دارد؟ برای شروع کار در این دنیای شگفتانگیز چه مهارتهایی لازم است؟ به همین دلیل در این مقاله از وب سایت کالیستا سعی کردیم تا شما را با همه این سوالات آشنا کنیم و پاسخی جامع و کامل به آن بدهیم.
مد و فشن در دنیای امروز
مد و فشن در دنیای امروز جایگاه پر رنگی دارد و افراد زیادی بنا به دلایل و اهداف مختلف تمایل دارند تا وارد این صنعت شوند. مد و فشن همچنین یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن استایل انسانها است. برای مثال شما همواره باید در نظر بگیرید که بر اساس مکان مناسبی که در آن قرار میگیرید، لباس بپوشید. بنابراین مد نه تنها در زندگی افراد جامعه معرفی میشود و نقش زیادی در آن ایفا میکند، بلکه در زندگی روزمره افراد عادی نیز باید ورود کند تا مورد قبول همگان قرار گیرد.
تفاوت مد و فشن در چیست؟
بسیاری از افراد خصوصا نوجوانان و جوانان به حیطه مد و فشن علاقهی خاصی نشان میدهند. به همین دلیل بهتر است تا با معنی مد و فشن و همچنین با انواع اصطلاحات مد و فشن به خوبی آشناییت داشته باشند. برای اینکه تفاوت میان دو واژه را دریابید، در ابتدا باید بدانید که اصلا فشن چیست؟ مد چیست؟ ما در ادامه این دو واژه را برایتان شرح میدهیم.
لغت Mode یا به اختصار مد به معنی لباس و مطالعه در مورد آن است و به مجموعهای از ترندها گفته میشود که بسته به فصل یا سال تغییر میکند.
لغت Fashion یا به عبارتی فشن در واقع یک صنعت بوده و به سبک پوشش و نوع لباسها، در یک بازه زمانی مانند فصل، اشاره میکند.
افراد همیشه به نوبه خود در حال استفاده از فشن هستند، با این وجود تعریف فشن در ایران کمی متفاوتتر از سایر جهان جا افتاده است. هر ساله فشن شوهای بسیاری در سطح جهان برگزار میشود که برندهای بزرگ صنعت پوشاک، اکسسوری و… در مراسمهای مختلف آن، باهم رقابت میکنند.
نا گفته نماند که خیلیها بر این باورند که مد یعنی به روز بودن! در صورتی که اینگونه نیست و هدف از آن، تنها تنوع و به روز بودن نیست و میتواند به دلایل اجتماعی، سیاسی و… تغییر کند.
فشن بلاگر چه کسی است؟ مهارت های مورد نیاز برای کار کردن در دنیای مد و فشن چیست؟
با گسترش انواع پلتفرمهای اجتماعی و فضای مجازی، صنعت مد رفته رفته علاوه بر مجلههای مد و فشن وارد دنیای مجازی نیز شد. در این میان افرادی به صورت شخصی اقدام به تولید محتوا کرده و فعالیت خود را در زمینه مد و فشن در این پلتفرمها شروع کردند. به این دسته از بلاگرها که در صنعت مد و فشن فعالیت دارند، فشن بلاگر یا به عبارتی (Fashion Blogger) میگویند. فشن بلاگرها دیدگاه و سلیق منحصر به خودشان را دارند و هر کدام روش خودشان را برای بیان دیدگاه خود انتخاب میکنند.
فشن بلاگر ها با همکاری برندهای بزرگ و مختلف، محصولات آنها را بررسی، استفاده و معرفی میکنند تا این برندها مخاطبان و بازار هدف را تحت تأثیر قرار داده و از این طریق محبوبیت و فروش خود را افزایش دهند. برخی از فشن بلاگرها نیز در کنار همکاری با برندهای بزرگ، دست به راهاندازی برند خود میزنند و کسبوکار پرسود خود را به وجود میآورند.
بسیاری از افراد علاقهی زیادی به فشن و بلاگر شدن دارند، به همین دلیل لازم است تا با مهارتهای مورد نیاز، سبک زندگی و روشهای کاری آنها آشنایی کامل داشته باشند، زیرا داشتن و نوشتن ایدههای محتوایی، قرار دادن و منتشر کردن آنها در یک برنامه زمانبندی شده، سبک دهی، عکاسی و ویرایش آنها، مدیریت رسانههای اجتماعی و پاسخ دهی به خوانندگان و … همه و همه بسیار استرسزا و وقت گیر است، پس باید مهارتهای مورد نیاز این کار را به خوبی بشناسند.
اگر شما می خواهید که یک فشن بلاگر موفق شوید، لازم است تا بدانید که فشن بلاگر بودن چیزی فراتر از انتخاب لباس، اکسسوریهای جذاب و توانایی ژست گرفتن است بلکه مانند هر شغل دیگری، به تلاش و کوشش، و کسب مهارت های متعدد نیاز دارد که در ادامه برخی از این مهارت ها را با هم بررسی میکنیم:
شناخت مخاطب و مهارت در نوشتن
این مرحله اولین و مهمترین مرحله برای تولید محتوا در حیطهی فشن بلاگری است. در این مرحله باید دانست که مخاطب هدف کدام قشر از جامعه است و با توجه به آن، اقدام به تولید محتوای هدفمند کرد تا در نهایت، محتوایی منحصر به فرد و جذابی تولید شود.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای فشن بلاگر شدن، لازم نیست نویسندهای قهار باشید، کافی است اصول نوشتن را بدانید و بتوانید محتوایی خواندنی و جذاب تولید کنید.
مهارت عکاسی و ویرایش عکس
بارگذاری تصویر در رسانههای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین سبب این امر برای فشن بلاگرها دو چندان شده و آنها باید برای انتشار عکسهای جذاب، با فنون عکاسی و ابزارهای مورد نیاز برای ویرایش آن، به خوبی آشناییت داشته باشند.
آشنایی و مهارت در رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی یکی از بزرگترین نقاط برخورد فشن بلاگرها با مخاطبان خود است. به همین دلیل بلاگرها باید قوانین بازی در شبکههای اجتماعی را بدانند تا بدانند چه محتوایی، در چه زمانی و در چه پلتفرمی منتشر شود تا بهترین تأثیر را بر مخاطبان داشته باشد.
مدلینگ و استایلینگ بودن فشن بلاگر
به دلیل اینکه فشن بلاگر در حوزه فشن صاحب سبک است، بنابراین طبیعی است که به عنوان یک مدل در دنیای مدلینگ حضور داشته باشد و برای خود و مخاطبانش استایلهای جدیدی را خلق کند.
ترند چیست؟
کلمه (trend) یا به عبارتی ترند به معنی روند، رواج یافتن و گرایش است و در دنیای مد به معنای روند جدیدی است که در یک بازه زمانی خاص بسیار دیده شود. به عبارتی میتوان گفت تِرند نوعی حالت یا روش جدید است که در مدت زمان مشخصی طرفدار پیدا میکند. این اصلاح از دنیای مُد و فشن آمده و مدت زمانی است که وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده است.
تِرند را معمولا خیلی قبلتر از شروع فصل ها معرفی میکنند تا میزان اقبال مردم به آنها را بسنجند.
مد و ترند تفاوتهایی نیز دارند. از جمله تفاوتهای آن میتوان گفت که ترند در فضای مجازی عمر طولانیتری دارد. همچنین میتوان به این نکته نیز اشاره کرد که که ترند در حال معرفی شدن است و در صورت استقبال افراد از آن ممکن است تبدیل به مد شده و فراگیر شود، ولی مد در حال حاضر معرفی شده، فراگیر و مورد توجه است. به عبارتی میتوان گفت که ترند یک مرحله قبل از مد است و میتوان آن را ابزاری برای ایجاد مد دانست.
استایل چیست؟
استایل روش خاص یک فرد برای بیان خود است. به عبارتی استایل آنچه را که در درون ما وجود دارد و در درک آنچه که هستیم نشان میدهد. واژه لغوی استایل شامل سبک، فرم، تیپ و … است و بر شخصیت فرد تاکید دارد. به گونهای که اطرافیان، با اولین ملاقات و نوع پوششی که شخص دارد، تقریبا او را ارزیابی میکنند و درباره شخصیت کلی وی نظر خواهند داد. استایل لزوما، معنای سبک یا فقط مختص به لباس پوشیدن نیست. بلکه نوع رفتار مخصوص به خود، زبانی که برای نوشتن به کار میگیرید و… نشانه داشتن سبک یا استایل است.
به عبارتی میتوان گفت تفاوت این کلمه با مد در این است که مد منجر به دوری ما از خود واقعیمان میشود، در صورتی که استایل ما را متوجه خودمان میکند.
فشن شو چیست؟
آیا دوست دارید تا بدانید که فشن شو در دنیای مد و فشن چیست؟ فشن شو یا شوی لباس به رویدادی میگویند که توسط یک طراح مد به منظور نمایش خط تولید لباسهای کلکسیون جدیدش در هفته مد برگزار میشود. به عبارتی فشن شو جایی است که آخرین روند مد و فشن روز به نمایش گذاشته میشود. یعنی طراحان مد و برندها آخرین مدهای لباس طراحی شده خود را برای رسانههای مختلف و خریداران به نمایش میگذارند.
این رویداد و نمایشها معمولا هر ۶ ماه یکبار و به مدت زمان ۵ تا ۲۰ دقیقه متغیر است و برای نمایش مجموعههای فصول برگزار میشود. این اجرای زنده میتواند کمک زیادی به صنعت پوشاک کند و کارخانههای تولید پوشاک و سایر طراحان میتوانند از مدلهای نمایش داده شده در صحنه، به خوبی ایده بگیرند. در این مراسمها علاوه بر لباس، جدیدترین طرحها و محصولات آرایشی، زیورآلات، کیف و کفش نیز مورد معرفی قرار میگیرد و علاوه بر معرفی مد و استایل، منجر به الهام بخشی تولیدکنندگان شده و رونق اقتصادی را برای جامعه در بر میگیرد.
در هر فستیوال برای اجرای فشن شو یک سکو قرار دارد به نام ران وی که مدلهایی که لباسهای طراحان را پوشیدهاند به صورت راه رفتن کت واک، ایستاده یا نشسته در مقابل تماشاگران قرار میگیرند. بیننده باید علاوه بر توجه به ظرافت و دوخت به کار رفته در لباس، به افکار و عقاید پنهان شده طراح در لباس نیز، توجه کند.
استایلیست کیست و چه فعالیت هایی دارد؟
Stylist یا همان استایلیست یا طراحان استایل که به عنوان یکی از شغلهای جذاب و پر درآمد در صنعت مد و لباس جهان هستند وظیفه اصلی دادن مشاوره درمورد استایلهای مناسب، رنگ ها، آرایش و… را دارند. یک فشن استایلیست ممکن است برای یک برند خاص کار کند بنابراین برای آنکه بهترین شکل یک مدل یا سوژه عکاسی مناسب را فراهم کند و مدلها را به بهترین نحو بر روی صحنهی کت واکها بفرستد، باید همیشه در تیم های حرفهای و در کنار یک کارگردان یا عکاس حضور داشته باشد و جهت انتخاب و هماهنگی جزئی ترین وسایل مانند آرایش صورت، مدل مو، رنگ، مدل لباس، کیف و کفش و سایر اشیاء تزیینی، دانش و خلاقیت خوبی داشته باشد و بتواند آن را مدیریت کند.
استایلیست ها همچنین میتوانند در فروشگاههای برندهای لوکس حضور داشته باشند و به مشتریهای مشهور و ثروتمند خود، مشاوره بدهند.
نگاهی بر تاریخچه طراحی مد و فشن
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که تاریخچه طراحی مد و فشن چیست و پیدایش آن از کجا بوده است؟!
در جواب این سوال باید گفت که هر دنیایی اعم از دنیای مد و فشن تاریخچه مخصوص به خود را دارد. اکثر ما همیشه سعی داشتیم تا مطابق مد و فشن پیش برویم، اما بهتر است تا با تاریخچه و سر گذشت آن نیز آشنایی داشته باشیم. در تاریخ اولین نشانه های ورود مد در ایران به دوره قاجار برمیگردد.
ورود مد به ایران به دیدار همسر اول فتحعلی شاه با الیزایت مک نیل در طی یک مهمانی در دربار باز میگردد. الیزابت در این مهمانی لباس ساده و شیکی به تن داشت و همین موضوع توجه همسر فتحعلی شاه را به سمت خود جلب کرد. همین روز نقطه شروع ورود مد به ایران شد و پس از آن، اندرونی در دوره ناصرالدین شاه مرکز مد ایران قرار گرفت. زنان شهری مدام به آنجا چشم داشتند تا آنچه که از پوشش و آرایش جدید به وجود میآید، مورد تقلید قرار دهند.
بیشتر بخوانید: مد و فشن با کالیستا